BEINGS THAT COUNT - BARNABY BOOTH
In een klein dorpje op de rand van de realiteit borrelen doemscenario's naar het oppervlak. Ondanks de uitgesproken vreemdheid en de vragen die dat oproept, blijkt er uiteindelijk voor alles en iedereen hoop.
Geïnspireerd op David Lynch’s Twin Peaks én de fictie podcast ‘Welcome to Night Vale’ - die wordt gepresenteerd als een radioshow voor de fictieve woestijnstad Night Vale, waarin verslag wordt gedaan van de vreemde gebeurtenissen die daar plaatsvinden - maakt Barnaby Booth een hoopvolle, humoristische dansvoorstelling waarin dramatische personages zichzelf tegenkomen als abstracte versies van hun eigen innerlijke motivaties.
Samen met Club Guy & Roni's Poetic Disasters Club ontwikkelde Barnaby Booth ‘Like a Prayer’ welke te zien was op De Parade 2023. De voorstelling werd met lovende kritieken ontvangen door onder andere het NRC en de Volkskrant. Tevens werd de voorstelling geselecteerd voor de traditionele slotavond, het gala van De Parade.
Zijn imponerende stijl en de spirituele, bovennatuurlijke thema’s in zijn werk worden naar een hoger niveau getild door zijn fantastische en vaak verrassende lichtontwerp. Hij creëert werelden die het publiek naadloos vervoeren in verschillende werkelijkheid. Het grijpt ze en laat ze op het puntje van hun stoel zitten gedurende de voorstelling.
"Creative and physical force is evident as they unleash their individuality and perform the strong recurring sequences and unique elements with vigour." Savannah Saunders, Resolution Festival |
Lunatics and Poets verbindt verschillende disciplines en initeert hiermee een diverse dialoog. In de nieuwe voorstelling 'Kaputt in Hollywood' verkennen zij de fascinerende wereld van verlangen en borduren zij voort op het filmische karakter en het niet-narratieve gebruik van tekst van het eerdere werk 'Postcards from a Better Place' uit 2022.
Anna en Hanna: ''We verkennen momenteel de fascinerende wereld van verlangen als uitgangspunt voor ons volgende theaterwerk. Geïnspireerd door de songteksten van Nick Cave en de mix van bestaande en nieuw gecomponeerde muziek creëren we een poëtisch verhaal. Met het transformatieve decor- en kostuumontwerp brengen we het publiek in een andere wereld. (Naast dans hebben we een achtergrond in mode die een belangrijke rol speelt in de visuele elementen van de voorstelling).
Onze verkenning van het verlangen wordt aangewakkerd door verschillende bronnen. Zo hebben recente artikelen een trend belicht waarin werd beschreven dat de films die tegenwoordig online de meeste aandacht krijgen, in essentie gaan over onze diepste verlangens - denk aan "Saltburn," "Past Lives," en de Netflix-sensatie "One Day."
Daarnaast zijn we gestuit op een nieuw fenomeen genaamd ‘yearnposting’: het delen van beeld en tekst met een vage, melancholische sfeer. Zelfs Google Trends laat een toename zien in zoekopdrachten naar 'verlangen' de laatste tijd. We vragen ons af, waar dit vandaan komt. Er lijkt een onderliggend gevoel te borrelen dat er iets essentieels van ons is afgenomen. Wat zou het kunnen zijn?
Ons onderzoek begint met het begrijpen van de invloed van verlangen op onze identiteit, gevormd door sociale media, celebrity cultuur, de samenleving etc. Zoals filosoof René Girard schrijft: we imiteren de verlangens van degenen die we bewonderen, in de hoop dat zij de sleutel tot succes en geluk bezitten. Onze rolmodellen kunnen echt of denkbeeldig zijn, collectief of individueel. Hoe meer we elkaar imiteren, hoe meer we hetzelfde worden - onze gelijkheid, niet onze verschillen, doen ons strijden. We zijn geïntrigeerd door hoe verlangen zowel kan creëren als kan vernietigen, zoals al in de oude mythes de krachten van liefde en conflict zijn beschreven.
We zullen ons verdiepen in de nostalgie van "The Great Romances" en het symbolisme (niet het dansidioom) van de tango: “the tango, like a relationship, you have to dance until the end" (Anne Carson). Daarnaast zullen we reflecteren op het verlangen naar vervulling van de huidige tijd te midden van een gevoel van verlies en onzekerheid. We hopen dat 'Kaputt in Hollywood' een wild ride wordt, waarbij poëzie wordt vermengd met big screen vibes. Zie voor je, een eclectisch ensemble van verschillende personages, elk worstelend met hun eigen verlangens en onzekerheden, verenigd en gedreven door een oncontroleerbare honger naar iets wat ze niet helemaal kunnen bevatten of misschien lukt het hun uiteindelijke wel? Zijn de inzichten van Girard accuraat, dat al onze verlangens geleend zijn?''
Choreografie: Barnaby Booth / Anna Jacobs en Hanna van der Meer Cast: Poetic Disasters Club 2025 e.a. Curator: Roni Haver |
Dans/Theater | maart t/m april 2025 | Vlakke vloer |